Problemy rozwojowe dzieci i młodzieży dotyczą trudności emocjonalnych, poznawczych oraz zaburzeń zachowania, które mogą mieć wpływ na ich funkcjonowanie w różnych sferach życia.
Oto główne obszary problemowe:
1. Kryzysy rozwojowe.
Dzieci i młodzież przechodzą przez kolejne fazy rozwoju. W toku tego procesu pojawiają się czasem kryzysy będące naturalnym elementem dorastania. Trudności w ich przezwyciężeniu mogą przerodzić się w poważniejsze problemy emocjonalne i psychiczne.
- Kryzys separacji-indywiduacji – w okresie dojrzewania dzieci starają się odciąć od nadmiernej zależności od rodziców, co może prowadzić do konfliktów rodzinnych, buntu, poczucia osamotnienia lub braku akceptacji.
- Kryzys tożsamości – okres dorastania to czas, kiedy młodzież poszukuje własnej tożsamości, co może wywoływać napięcia związane z oczekiwaniami społecznymi, rodzinnymi oraz presją rówieśników.
2. Zaburzenia emocjonalne i lękowe.
Zaburzenia emocjonalne, takie jak lęki, depresja czy nadmierna agresja, są częstym problemem wśród dzieci i młodzieży. Zaburzenia te mogą wynikać z problemów w relacjach rodzinnych, nadmiernej presji ze strony otoczenia, niskiej samooceny czy trudności w radzeniu sobie z emocjami.
3. Zaburzenia zachowania i adaptacji
Zachowania opozycyjne, agresywne lub antyspołeczne często pojawiają się jako sposób reagowania na frustracje lub trudności w życiu społecznym i szkolnym. Problemy z adaptacją do norm społecznych mogą prowadzić do konfliktów w szkole lub w rodzinie.
4. Zaburzenia uwagi i nadpobudliwość (ADHD)
Problematyka ADHD wiąże się nadmierną aktywnością, trudnościami z koncentracją oraz impulsywnością. Tego rodzaju objawy mogą prowadzić do problemów szkolnych oraz trudności w relacjach rówieśniczych.
5. Problemy związane z dorastaniem i dojrzewaniem
Okres dojrzewania jest czasem intensywnych zmian fizycznych i psychicznych, co może prowadzić do niepewności, zaburzeń obrazu własnego ciała, zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia) oraz problemów z tożsamością płciową.